Розробка мобільного додатка з нуля – що, як і чому?

18.09.2017

Мобільні програми – це відмінний маркетинговий інструмент та спосіб просування свого бренду. Але розробка мобільного додатка пов'язана з безліччю питань. Що вибрати – нативний додаток чи розробку кросплатформи?

Який додаток запускати першим - iOS або Android? Це важливо, оскільки в Google Play і App Store різні функціональні можливості, у тому числі і для тестування.

Але на цьому питання не закінчуються. Розробнику знадобиться визначити:

  • можливість тестування користувача в режимі реального часу;
  • частоту оновлення програми;
  • можливість просування без бюджету;
  • джерело трафіку;
  • необхідність реклами у самому додатку.

Відповіді на всі ці питання можна отримати лише на практиці. Але є певні рекомендації, які допоможуть зробити вибір.

Кросплатформовий або нативний додаток

Якщо програма вимоглива до ресурсів або надто специфічна, потрібна нативна розробка. У більшості стандартних випадків гарним вибором стане кросплатформність.

Чому це вигідно?

Така технологія допомагає економити ресурси і час, не кажучи вже про те, що коштує дешевше. Справді, є випадки, коли без нативної розробки не обійтись, але треба чітко розуміти, коли це справді так.

Головні переваги крос-платформної програми

  1. Автоматична підтримка програм на всіх платформах, у тому числі iOS, Android, Windows Phone. Немає потреби окремої розробки для кожної платформи.
  2. Гібридна мобільна програма створюється на одній технології і не потребує доопрацювань під кожну з існуючих платформ. При виході оновлень вони автоматично застосовуються для всіх підтримуваних платформ, що суттєво економить час і здешевлює обслуговування.
  3. Проста інтеграція з сайту CMS, що дуже зручно, якщо компанія продає товари через інтернет-магазин.
  4. Інтеграція із зовнішніми продуктами, у тому числі із системами E-commerce або 1С. Ці зовнішні системи зможуть отримувати дані від клієнтів, які користуються мобільним додатком.
  5. Доступ до апаратної частини телефону.

Можна зустріти твердження, що кросплатформність знижує продуктивність роботи програми та погіршує чуйність інтерфейсу. Проте за виборі потрібно порівнювати не слова, а числа. Чи дійсно падіння швидкості буде таким помітним для користувачів? Зазвичай величина відгуку має реальне значення лише клієнтських серверів та ігор останнього покоління. А для більшості базових програм достатньо, щоб вони працювали без збоїв і не зависали.

Також варто пам'ятати, що кросплатформні програми не дуже добре працюють на дешевих і слабких смартфонах з Android. Але тут важливо дотримуватися розробленої маркетингової стратегії: можливо, в ній взагалі відсутні такі бюджетні споживачі. Зрештою, можна протестувати якийсь подібний додаток від інших розробників, обравши саме слабкий смартфон.

Можна почути, що кросплатформа дорога в обслуговуванні. Але тут знову ж таки треба спиратися на реальні цифри. Також ще при запуску розробки потрібно розуміти, чи можуть якісь плагіни та бібліотеки стати проблемними при функціонуванні програми. Насправді нативний інтерфейс чи ні – це важливо для розробника, але не для користувача. Швидше за все, користувач не настільки обізнаний у розробці і не знатиме, на якій платформі створено програму.

При розробці крос-платформної програми важливо враховувати дві основні особливості.

Перша – кількість візуальних ефектів має бути мінімальною, щоб програма працювала швидко.

Друга – програма буде працювати без збоїв тільки при постійному підключенні до Інтернету.

Переваги Google Developer Console

На сьогодні консоль розробника від Android зрозуміліша, простіша і функціональніша, ніж від Apple. Вибираючи Google Developer Console, ви зможете провести потрібні тестування навіть безкоштовно. Ось основні корисні інструменти консолі:

  • Експерименти Для маркетингових А/В тестів. Працює з описами, банерами, іконками – безкоштовно;
  • Альфа-тестування, для скачування та запуску тестової версії;
  • Бета-тестування: дозволяє отримати попередню оцінку користувача без загального релізу;
  • Звіт про тестування: запуск та тест на пристроях реальних користувачів. Скрипти проводять базові операції у «реальному» режимі;
  • Статистика конверсії (переходи з перегляду на завантаження). Це ключовий момент, саме він визначає успішність всього додатку;
  • Можливість відповідати на коментарі до додатка і тим самим забезпечувати підтримку користувача;
  • Тестування сповіщень для перевірки правильності ключів.

Також важливо, що програми в Google Play виходять за принципом "швидкого схвалення" - максимум через 6 годин після заливання. Крім того, при заміні маркетингових деталей (описів та скринів), вони зміняться швидко та автоматично.

Що обов'язково потрібно вбудувати у додаток, а без чого можна обійтися?

Додаток має бути ефективним та конкурентоспроможним. Щоб забезпечити це, використовують такі елементи, що вбудовуються:

  1. Статистика. Програма без статистики приречена на провал. Зробити його конкурентоспроможним можна лише у разі, якщо повністю розуміти поведінку користувача. Статистика допомагає зрозуміти ступінь залучення користувачів. Чим вище цей показник, тим краще ранжується додаток у пошуку. Можна використовувати одночасно кілька інструментів зі збирання статистичних даних, щоб зрозуміти, як рухається користувач, як він взаємодіє і де зупиняється.
  2. Трекінг чи атрибуція – спосіб визначення трафіку. Ви зможете розділити користувачів за джерелами трафіку, визначити, який канал залучення найуспішніший. Також за допомогою SDK, що встановлює мітку пристрою користувача, оцінюється ефективність рекламних кампаній, їхня окупність.
    Також необхідно, щоб фіксувати трафік, розуміти, звідки до вас приходять клієнти. У трекінг можна додавати події та будь-які цільові дії, а не лише установку. Усі додатки, що добре працюють, для цього завдання – платні. Оплата береться за встановлення, за кліки або за те, і за інше разом.
  3. Можливість зворотного зв'язку із програми. Кнопка зворотного зв'язку повинна бути добре помітна. Це допоможе користувачам спілкуватися безпосередньо з вами, а не з магазином програм. Якщо не зробити зворотний зв'язок, в магазині поруч із вашим додатком може з'явитися безліч негативних відгуків (особливо практикують таку поведінку користувачі Android). Зворотний зв'язок захищає від негативу на сторінці з програмою і дає зрозуміти, що користувачів не влаштовує.
  4. А/В випробування. Необхідні для оцінки програми та пошуку рішення, максимально комфортного та прийнятного для користувачів. Зазвичай змінюються 1-2-3 конфігурації користувача і роздача програми виконується у випадковому порядку. Це дозволяє відстежити, до якого варіанта користувачі більш прихильні. Завдяки можливості А/В тестування ви зможете удосконалити програму, не передбачаючи поведінку користувача, а знаючи його переваги напевно. Перед тим, як розміщуватись у Store, обов'язково потрібно провести А/В тести. Зазвичай при цьому використовуються конфігураційні файли.
  5. Огляд користувача. Про необхідність оцінити програму потрібно нагадати користувачам. Якщо немає оцінок, конверсія може серйозно знизитися. Зробіть велику кнопку "оцінити" у головному меню.
  6. Статистика падіння. Має бути й відстежуватися, адже важливо розуміти, який саме процес спричинив падіння. Це дозволить своєчасно внести зміни. Однак у Google Play досі не відображається повна інформація щодо того, що саме викликало краш програми.
  7. Повідомлення для повернення користувачів до програми або retention. Важливо, щоб сама програма ініціювала локальні повідомлення для користувача після встановлення, інакше активність користувача істотно знижується. Вам потрібно буде скласти розклад локальних повідомлень на місяць вперед як мінімум.
  8. Форс-апдейт. На старті програми система перевіряє актуальну версію на сервері. Програма демонструє вікно "оновитися", якщо версія застаріла. Це важливо навіть для консервативних користувачів, які рідко звертаються за оновленнями. Простежте, щоб на Android таке вікно не можна було скасувати кнопкою «назад».
  9. Шифрування. Особливо необхідно, якщо програма працює з платежами. Основні дані повинні бути зашифровані - в першу чергу, для безпеки користувача.

Ці рекомендації дозволять новачками підготувати свій перший додаток до релізу та забезпечити його працездатність під час запуску.

Останнє в нашому блозі

Інтернет маркетинг
04.11.2019