Веб-навігація: покращуємо та вдосконалюємо

Навігація – це те, що допомагає користувачеві подорожувати сайтом. Це структура каталогу в інтернет-магазині, що допомагає відшукати потрібну річ, меню інформаційного сайту з підрозділами для різних груп контенту, список тем на порталі новин і так далі.
Навігація завжди використовується відвідувачами незалежно від знань щодо термінології. І чим вона простіша, тим швидше користувач знаходить потрібну йому інформацію і тим краще враження залишається від вашого ресурсу. Заплутані шляхи, навіть якщо і призводять до потрібного результату, все ж таки можуть забезпечувати його постійно. Але найчастіше користувачі просто йдуть з сайту здивовано, так і не зрозумівши, як користуватися всім цим «багатством».
Якою має бути навігація

Ось 8 критеріїв, за якими потрібно оцінити існуючу навігацію. Якщо на вашому сайті все не так – змінюйте. Якщо ж ви тільки створюєте ресурс, орієнтуйтесь на наші поради відразу, щоб потім не довелося переробляти. Отже, навігація на сайті має відповідати таким критеріям:
- Простота та ясність. Будь-який користувач, який потрапив на сайт, повинен розуміти, як «справлятися» з кнопочками та посиланнями. Наприклад, в інтернет-магазині має бути відразу зрозуміло, як потрапити до каталогу з речами, до потрібного підрозділу чи як подивитися нову колекцію, як прочитати новини магазину тощо.
- Відповідність очікуванням. Коли користувач шукає потрібний розділ, він приблизно уявляє, як той має називатися. Якщо ви назвете розділ з оглядами «відео», а розділ з інструкціями – «документи», може виникнути замішання. Тому варто заздалегідь прораховувати очікування користувачів та відповідати їм.
- Помітність та зручність. Посилання має бути виділене та зрозуміле. Навряд чи користувач захоче натискати на всі слова поспіль, намагаючись знайти посилання, яке приведе його до потрібного розділу.
- Відповідний дизайн. Експериментуючи з дизайном у розділах, не забувайте про функціональність. Ніколи не варто жертвувати юзабіліті у гонитві за «красою». І не забувайте, що елементів, які виглядають клікабельними, але такими не є, не повинно бути.
- Послідовність.
Спочатку має вестися розробка структури та навігації, а потім – створення відповідних сторінок та наповнення контентом. Спроба зробити навпаки призведе до численних збоїв та ускладнення структури. Крім того, і в самій структурі має бути послідовність типу «верхній одяг – пальто – чорні пальта», а не навпаки.
- Короткість. Краще уникати множини елементів меню, навіть якщо це інтернет-магазин. Завжди краще зробити вкладену структуру, залишивши до 7 важливих категорій у першому розділі, а потім розширивши їх до потрібної кількості. Так часто роблять в інтернет-магазинах побутової техніки, створюючи вкладки "велика побутова техніка", "дрібна побутова техніка", "аксесуари". Чим менше елементів у вихідній структурі, тим кожен із них помітніший. Якщо ви не можете відмовитися від безлічі вихідних елементів у структурі, спробуйте фрагментувати, залишаючи лише найважливіше.
- Правильне розташування. Ще Штірліц знав, що запам'ятовується лише початок і кінець. Нічого не змінилося: ті розділи, що стоять на початку, зазвичай сприймаються як найважливіші, а ті, що наприкінці – як нові, які недавно з'явилися, а потім цікаві. Можна виділити цікаві блоки виходячи з статистики відвідування.
- Візуалізація. Використовуйте шрифти різного рівня та інші елементи візуалізації, щоб користувач міг орієнтуватися в ієрархії. Інтуїтивно краще та простіше сприймається плоска архітектура.
Не забувайте, що всім цим правилам має відповідати не лише первинна, а й вторинна навігація.