Як попит на товари в Інтернеті залежить від сезону
Бізнес може бути в інтернеті як група в соцмережах або як повноцінний корпоративний сайт . Компанія будь-якого формату будує плани із «захоплення мережі» і планує підвищення прибутку з перших днів розміщення ресурсу. Але здебільшого цим планам не судилося здійснитися на 100%. Адже дуже часто при плануванні забувають про сезонність попиту на товари та послуги.
Сезонність попиту в мережі визначається зміною кількості пошукових фраз, запитів та інтентів – потреб, які хоче задовольнити користувач під час пошуку за запитом. Так, початок весни провокує попит на насіння та розсаду, а осінь – на парасольки та дощовики. Це – найпростіший приклад того, як потреби потенційних клієнтів змінюються залежно від пори року.
Які джерела даних використовуватиме аналіз попиту
Існує два популярні та доступні сервіси, які допомагають оцінити попит в залежності від сезону. Перший – це Google Trends, що аналізує статистику пошукової системи. Сервіс надає такі дані:
- зміна попиту в динаміці, представлена візуально;
- можливість вибірки статистики по регіону;
- уточнення тематики запиту;
- уточнення сервісу, до якого робиться запит: це може бути Ютуб, пошукова видача чи новини;
- пошук та демонстрація подібних пропозицій;
- порівняння різних тематичних товарів хороших і наочна демонстрація попиту у поступовій динаміці.
Але інтерес до запиту демонструється лише приблизно, а видачі за конкретними містами може й не бути.
Другий сервіс – це Яндекс.Вордстат. Він надає таку інформацію за запитом:
- частота пошукових запитів за останній місяць;
- використовувані «хвости» до запитів, які використовують користувачі, щоб уточнити запит;
- статистика по використовуваних пристроях (тобто ви зможете оцінити, зі смартфонів, планшетів чи декстопів найчастіше шукають ваші товари ваші користувачі);
- статистика з урахуванням географічної прив'язки.
Третій сервіс – AdWords Keyword Planner. Цей сервіс перебуває поза конкуренцією, однак він надає точні дані лише для тих, хто рекламується у Google AdWords.
Таким чином можна відстежити історію запитів, а також видачу за словами та регіонами.
Щоб отриману інформацію можна було подати наочно, знадобиться скласти звіт. Для кожного товару чи послуги знадобиться свій рядок. Потім обов'язково відзначаються URL-сторінки, контрольна фраза, за якою збирається звітність, а також відзначаються місяці з максимальною та мінімальною активністю.
Як працювати з карткою сезонності
Ось у якій послідовності заповнювати інформацію у підготовленій таблиці, щоб отримати повну інформацію:
- Первинні дані. Це тип товару, адреса сторінки і місце в структурі каталогу сайту. Є програми, які допомагають спарсити потрібні дані, але можна зробити вибірку і вручну. Спочатку заповнюють тип товару, наприклад, «жіночі офісні сукні». Потім вказуємо адресу сторінки сайту, а після цього – місце розташування у структурі, наприклад, «магазин – жіночий одяг – сукні – офісні».
- Вибір ключових (контрольних) фраз. Видача проглядається в Яндекс.Вордстаті з конкретного регіону. У цьому випадку можна оцінити всі додаткові ключі та різні пошукові фрази, які використовують користувачі. Слід оцінити всі популярні товари та послуги, які компанія просуває у конкретному регіоні. І для кожного регіону контрольна фраза буде найчастішою. За результатами заповнюються ще дві колонки зведеної таблиці. Це «контрольна фраза» та «частотність запиту».
- Вивантаження даних за місяцями. В Яндекс.Вордстаті є вкладка "Історія запитів", де демонструється абсолютна частотність за ключами помісячно. За кожною контрольною фразою потрібно заповнити стовпці за 12 місяців або за 2 роки – залежно від того, наскільки повна статистика вам знадобиться.
- Відразу після цього в загальну таблицю можна додати спарклайн, тобто міні-графік, що наочно демонструє коливання попиту по місяцях. Для цього в Google таблицях є спеціальна формула = SPARKLINE (). З усіх даних знаходяться місяці з максимальною та мінімальною частотністю.
Як використовувати отримані дані
Відомості щодо сезонності потрібно проаналізувати, подивитися, коли товари мали максимальний попит у минулому році, і на основі цього будувати плани на поточний період. Також отримані відомості можна використовувати, щоб розставляти пріоритети у просуванні та заповненні каталогу для нових магазинів, щоб спрогнозувати відвідуваність та прибуток на майбутній період. Також ви зможете правильно планувати та проводити рекламні акції у пік максимального попиту. Адже тепер припущення буде підкріплено реальними цифрами.